Meditation min guide för dig mariasfeelinggoodlife.se

Meditation min guide för dig mariasfeelinggoodlife.se

Meditation men guide för dig mariasfeelinggoodlife.se

Meditation mot stress

Vi vet ju alla att stress är farligt för hälsan eller hur? Jag har hittat en passion i mitt liv att skriva om hur kost påverkar vår hälsa.
Men jag vill nu jag skriva lite om meditation eller vad vissa refererar till Mindfulness.
Som jag ser det så är det samma sak och bara olika sidor av samma mynt.

Jag upplever det som att mindfulness bara är ett namn som man uppfunnit. För att få meditation skeptiker att våga närma sig detta fantastiska verktyg för att bland annat hantera stress. Stress är verkligen så farligt och nedbrytande för oss människor. Det tror jag nog att de flesta förstår men hur ska man lära sig att hantera den på ett bra sätt.

Skeptisk?

Jo det är här som just meditation kommer in och jag vet att detta är ett ord som kan få många människor. Att antingen gäspa lite och skrolla vidare eller kanske känna sig lite skeptiska. Många som aldrig varit i kontakt med meditation kan säkert tänka ”Är det här verkligen något för mig?” eller ”Är inte det farligt?” eller kanske ”Meditation vilket flum!”

Vad är meditation?

Jag tror att många kopplar samman meditation med tibetanska munkar som hummar och leviterar eller hur? Det är i så fall inte helt fel för det är en del av meditation konsten. Jag kan själv tycka att det något väldigt fint och jag har full respekt för dessa ädla tibetanska munkar. Men handen på hjärtat så är det livet långt borta från vår västerländska verklighet.

Meditation på ditt sätt

Men det betyder inte att även vi kan närma oss meditationen. För även vi kan hitta vårt sätt att dra nytta av detta fantastiska redskap till att finna vår inre balans. Det gäller bara att hitta sitt eget sätt. För om man bara gör det så blir meditation till något enkelt. Dessutom till något som man kan integrera i sin vardagsrutin.

Det är därför som jag skriver detta och jag påstår nu inte att jag är en expert på meditation. Men jag vill berätta om hur jag har hittat min väg till meditation. På så sätt vill jag inspirera även dig att hitta din. För som jag ser det så finns det ett sätt för alla att meditera.

Jag lovar att det innebär inte att du nödvändigtvis måste sitta i lotusställning. Även om du nu skulle kunna göra det om du vill. Det behöver inte heller betyda att du måste meditera i timmar. Faktum är att man kan dra nytta av några minuter i taget om man inte klarar mer än så.

Meditation min guide för dig mariasfeelinggoodlife.se
Meditation min guide för dig mariasfeelinggoodlife.se

 

Min första kontakt med meditation

 Jag ska erkänna att när jag första gången kom i kontakt med meditation för många år sedan så var jag skeptisk. Det var i samband med att jag gick i KBT terapi och då i formen av Mindfulness. Min fantastiska terapeut rekommenderade då att jag lyssnade på en cd skiva. Med en röst och lugn musik som skulle få en att slappna av känna sig lugn och stressa ner.
Jag erkänner…..jag somnade faktiskt varje gång för jag tyckte att det var jättetråkigt.

Nytt försök

Men några år i senare så läste jag en bok om meditation och tänkte att ”ok jag testar”
Det har tagit tid och jag har testat många olika sätt men nu har jag hittat ett som fungerar för mig.
Nu tycker jag att det är så skönt och jag försöker att göra det regelbundet.
När jag gör det blir jag mer trygg i mig själv jag känner mig dessutom i balans och orkar mer.

Bra för hälsan

Det finns olika skolor och olika åsikter om hur meditation ska gå till.
Lika många som det finns människor verkar det som. Alldeles säkert finns det någon som inte alls skulle hålla med mig i min syn på meditation. Men det är helt ok för så är det här i livet att alla har rätt till sin egen åsikt.
Vad som de flesta dock verkar vara överens om är att meditation är bra för hälsan.
Att det dessutom är ett bra sätt att få kroppen att gå ner i puls dessutom att det minskar stress symptom.

Vår intensiva omvärld

Vi lever i en värld som snurrar allt fortare och lever våra liv uppkopplade till internet och sociala medier.
Då är det bra att ta en paus ibland och bara andas en stund och hitta sin inre balans.
För mig är det just vad meditation går ut på nämligen. Jag tillåter min kropp och hjärna att få vila från yttervärlden en stund och laddar mina batterier.

 

Tips för att komma igång.

  • Läs på lite Låna en bok eller kolla efter någon bra webbsida på nätet om meditation 

  • Ha ett öppet sinne Ge det en chans och försök gå in i det utan förutfattade meningar. 

  • Låt det ta lite tid Räkna inte med att det ska falla på plats på en gång. Ge inte upp om du har svårt att inte låta tankarna fara iväg. Om du somnar är det ok. Då var du säkert bara för trött och det är bara att prova igen vid ett annat tillfälle

  • Kolla på youtube Där finns massor av meditations videos med guidade meditationer. Även olika typer av musik lämpad för meditation. klicka här för ett tips. 

  • Hitta en tid på dygnet som passar dig Många vill absolut meditera på morgonen men du kan meditera närsomhelst när det passar dig

  • Hitta ett bra ställe att sitta på Hitta en plats där du  får sitta ifred utan att bli störd. Du behöver absolut inte sitta i Lotusställning utan sitt bekvämt i skön fotölj eller på det sätt som passar dig.

  • Du behöver inte meditera så länge Du kan börja med 10 min och öka successivt till kanske max en halvtimme. Men det känner du bäst själv efter ett tag.

  • Prova olika tekniker och hitta den som passar dig Själv brukar jag bara sätta mig ner i min favoritfåtölj.  Blunda och lyssna på lite lugn musik.
  •  Slappna  av och andas djupt. Tricket är att fokusera på att långsamt andas djupt ut och in och då kan man inte tänka på något annat. Låter det för enkelt? Prova  själv kanske funkar det för dig också. Om inte hitta så ditt eget sätt. Det behöver inte vara så pretentiöst och huvudsaken är att det känns bra för dig. 

Hitta ditt eget sätt

Det var nog allt men nu hoppas jag att har väckt er nyfikenhet att testa meditation Eller Mindfulness om det känns bättre för dig att kalla det så. Men om du inte tycker att traditionell meditation passar dig så finns det andra sätt för att stressa ner. Du kan till exempel ta en promenad i skogen för det finns de som ser det som meditation att röra sig ute i naturen. Du kan prova yoga många tycker att det är det bästa sättet att komma ner i varv. Eller testa min absoluta favorit som är Qigong och är en typ av rörelse meditation Kolla videon nedan så får du se kanske är det något för dig också.

Hur ni än vill göra så hoppas jag att du hittar din inre balans på ditt alldeles egna vis.

Jag hoppas förresten att du gillar min webbsida och om du är intresserad av hälsa överlag. Så läs gärna mitt inlägg om gurkmejans goda egenskaper för vår hälsa eller om Matcha te som är en ny favorit hos mig.

/Maria

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *